H a p p y   l i t t l e   s t o m a c h<

Voor een gezondere lifestyle

Geen dieet maar een lifestyle

6 mei 2019

Jeetje wat vliegt de tijd zeg. We leven alweer in mei 2019, de zomer komt steeds dichterbij en mijn leven met een kiwi maagje begint meer en meer te wennen. Ik ben nu 5.5 maand post op en deze maand gaan we voor het eerst bloed prikken in het ziekenhuis voor de half jaarlijkse controle. Er wordt dan voornamelijk gekeken hoe het gaat met mijn vitamine opname sinds de gastric bypass. Ik zal hierover meer vertellen in mijn volgende maand blog, die in het teken zal staan van de 6 maanden mijlpaal.

In dit blog wil ik graag met jullie delen hoe het nu met me gaat op het gebied van eten, drinken én bewegen. Happy Little Stomach staat natuurlijk voor een gezondere lifestyle en zo zie ik mijn “nieuwe” leven ook echt. Het is nogmaals géén quick fix en ook géén dieet. Uiteraard krijg je richtlijnen en adviezen mee vanuit het ziekenhuis. Denk hierbij aan het aantal eetmomenten die je dient te nuttigen op een dag, hoeveel gram eiwitten je nodig hebt, de maximale grootte van je maaltijden en de hoeveelheid beweging dat ze aanraden. En dat is super! Dat geeft je namelijk handvatten, het zijn de ruwe kaders van het leven met een maagverkleining. Maar ik vind persoonlijk dat je het wel moet indelen zodat het past bij jouw eigen leven en zodat je het ook volhoudt. Om voor mezelf te spreken, ik ben 25 jaar en als het leven mij goed gezind is wil dat dus zeggen dat ik nog zo’n 50 jaar of langer te leven heb met een maagverkleining. Ik wist voor mezelf dat ik dat niet ga volhouden door mijn eten te tellen (calorieën, koolhydraten etc.). En dat doe ik dus ook niet. Dat is ook meteen de reden dat ik dat dus ook niet vermeldt bij mijn recepten. Ik sta voor het maken van gezonde keuzes en bewuste keuzes, dat vind ik voldoende. Eet je dan echt nooit meer iets ongezonds zoals een chocolaatje? Nee, dat doe ik inderdaad niet. Voordat jullie beginnen te sputteren achter je beeldscherm, ik kán het gewoonweg niet meer eten. Mijn lichaam reageert sinds de operatie extreem heftig op toegevoegde suikers, vetten en zuivel. Ik word hier letterlijk direct ziek van. Daarom zeg ik ook ‘bewuste keuzes’. Binnen een gezondere lifestyle kan namelijk echt wel af en toe een chocolaatje (of een andere guilty pleasure) maar kies hier dan bewust voor en geniet er ook van!

Ikzelf wil natuurlijk ook wel eens lekker snoepen en daarom heb ik nu een nieuw recept voor jullie. Twee heerlijke variaties van Bliss Balls (zie foto),
dit zijn raw snack balletjes op basis van dadels en het zijn net kleine bonbonnetjes. Benieuwd? Klik hier voor de super makkelijke recepten.

Ook heb ik mezelf vanaf het begin af aan voorgenomen om zoveel mogelijk ‘normaal’ (sorry psycholoog ik zeg het nog steeds) wil blijven eten. De hoofdzaak is wel de eiwitten maar ik vind het belangrijk om een complete maaltijd te maken en dat houdt dus ook iets van groenten en soms koolhydraten in. Krijg ik dit altijd op? Nee zeker niet, dat wisselt nog steeds ontzettend per dag.
Op die momenten focus ik mij op het eiwitrijke product maar enkel vitaminen uit de verplichte voedingssupplementen halen past niet bij mij en dus ook niet in mijn levensstijl.

Het draait natuurlijk niet alleen om voeding maar ook beweging is oh zo belangrijk. Ik beken maar meteen, sporten is nooit echt mijn ding geweest haha. Sport ik nu dan wel? Ja zeker (lees; HELL YEAH), 3 keer in de week ga ik fitnessen samen met manlief. En dat kan ik iedereen aanraden, samen met iemand sporten. Hij is mijn stok achter de deur, motiveert me wanneer ik denk dat ik doodga tijdens een oefening en eerlijk is eerlijk ik vind het nu oprecht leuke quality time samen. Vanuit het ziekenhuis is het advies om naast 3 keer in de week intensief te sporten ook nog 1 uur per dag actief te bewegen. Dat haal ik echt (nog) niet. Ik heb een zittend beroep en heb echt geen zin meer om na een dag werken nog een uur te moeten gaan wandelen of zo. Om ook hier aan te werken heb ik wel een elektrische fiets aangeschaft om (met mooi weer) fietsend naar het werk te kunnen. En dat bevalt erg goed, 40 minuutjes lekker wakker worden op de fiets en je komt echt een stuk energieker aan op kantoor. Dus het mag nu ophouden met regenen zodat ik weer kan fietsen. Want dat weiger ik in de regen haha.

Wat doen jullie aan beweging? Of heb je nog tips voor mij? Laat het weten via het gastenboek!

Keep up the good work!