H a p p y   l i t t l e   s t o m a c h<

Voor een gezondere lifestyle

3 dingen die ik leerde in 6 maanden post op

27 mei 2019

Vandaag, 27 mei 2019, is het alweer 6 maanden geleden dat ik de eerste keer onder het mes ging en een gastric bypass kreeg. Alhoewel “kreeg”, misschien moet ik deze woordkeuze niet gebruiken want dat doet het lijken alsof je er zelf niets voor hoeft te doen. Ook al denken sommige mensen dat natuurlijk wel maar die vooroordelen bespraken we al eens in een vorig blog. Maargoed, terug naar de 6 maanden mijlpaal! Het bezorgd mij een enorm dubbel gevoel, op sommige momenten moet ik nog steeds heel erg wennen aan mijn nieuwe levensstijl maar aan de andere kant ben ik mijn ‘dikke ik’ alweer bijna vergeten. Het is dat de foto’s confronterend genoeg zijn maar je kunt het je gewoon niet meer voorstellen. Toch is 6 maanden lang genoeg om jezelf opnieuw uit te vinden en vooral heel veel te leren.

Ik ben benieuwd of jij je hierin herkend want ik deel vandaag mijn leerpunten met jullie.

1. Luister naar je eigen lichaam.
Ik gaf al eens eerder aan dat ik de richtlijnen van het ziekenhuis zie als handvatten waarmee jij je eigen leven vorm kunt geven. Hier wil ik direct een nuance in aanbrengen want dat wil zeker niet zeggen dat ik bepaalde adviezen in de wind sla, in tegendeel zelfs. Ik neem de adviezen van mijn ziekenhuis (MMC Eindhoven) erg serieus maar ben me er ook bewust van dat dit theorie is en wij mensen niet allemaal hetzelfde zijn. Zo dien je bijvoorbeeld na een maagverkleining (zowel gastric sleeve als gastric bypass) chronisch vitamine supplementen te slikken. Vanuit het ziekenhuis worden verschillende merken aangeraden zoals Fit For Me, WLS en Flinndal maar ook afgeraden zoals Kruidvat A-Z Compleet. Daar waar andere collega ziekenhuizen, zelfs in dezelfde stad, dit weer wel goedkeuren. Dat maakt het voor ons ‘patiënten’ niet altijd even makkelijk om te weten wanneer je nu iets goed of slecht doet. Echter werd ik keer op keer doodziek van de aanbevolen supplementen. Enorme buikpijn, misselijk en met braken tot gevolg. Er werd zelfs een gastroscopie (maagonderzoek) gedaan om deze klachten te onderzoeken. Hieruit bleek dat lichamelijk alles nu toch echt in orde was, maar de klachten bleven. Totdat ik zelf dacht, dit voelt echt niet goed en ik ga eens een week stoppen met de vitamine supplementen. Niet voor altijd maar om te kijken wat dit met mijn lichaam zou doen. En je raad het al, de klachten waren binnen 2 dagen volledig weg. En toen heb ik een besluit genomen, tegen het advies van mijn ziekenhuis in, om toch de Kruidvat A-Z Compleet te proberen. Ik wist dat de 6 maanden (bloedprik) controle er aan kwam dus dan zouden we meteen zien of dit gevolgen had op mijn vitamine opnamen. Deze week de uitslag gehad en alles is goed! Mijn vitamine pijl is alles juist toegenomen ten opzichte van vóór de operatie. Ik voelde een enorme opluchting en uiteraard is mijn arts ondertussen op de hoogte van deze beslissing. 

Let op! Dit wil niet zeggen dat Kruidvat A-Z voor iedereen voldoende is maar zegt wel dat het niet altijd even zwart wit is en je vooral moet luisteren naar je eigen lichaam. Blijf assertief als het gaat om je eigen gezondheid en leven.

2. Love yourself.
Dit was het motto waar ik Happy Little Stomach mee begon, ga van jezelf houden. Het klinkt zo mooi maar des te moeilijker in de praktijk. We zijn nu 6 maanden verder, 36.2 kg lichter en ik begin mezelf mooi te vinden. Zelfs nu ik dit typ denk ik dit is echt stom. Ik voel me af en toe bezwaard of nog erger een ijdeltuit. Maar daarna denk ik snel weer, ach f*ck it. Ik werk mega hard voor dit slankere lijf en heb mijn hele leven omgegooid voor een gezondere levensstijl dus daar mag ik dan ook van genieten en trots op zijn. En ja, ik kan echt intens genieten van nieuwe kleren. Van de kledingmaten die steeds kleiner worden en van kledingmerken waar ik voorheen niet eens aan hoefde te denken, laat staan passen. Ik mag er zijn!

3. Stop met dagelijks wegen.
Dit is geen afgerond leerpunt maar een dagelijks proces. Daar waar ik in de eerste paar maanden bijna dagelijks op de weegschaal stond merk ik nu dat het mij onrustig maakt. Ik kan dagen stil staan en dan ineens gaat er weer bijna een kilo af. Die dagen dat ik stil sta baal ik dan toch, hoe onnodig ook. Nu zag ik laatst op instagram bij iemand een overzicht van het afvallen per week. Dat vond ik zo’n goed idee dat ik die voor mijzelf ook een ben gaan maken. Wat een ‘eye-opener’! Ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk nog nooit écht stil heb gestaan. En daarom is mijn goede voornemen vanaf nu nog maar 1x in de week wegen. Het einddoel komt in zicht, nog iets meer dan 13 kg te gaan en het is niet (meer) nodig om hier zo op te focussen. Ik blijf lekker doorgaan met gezonde voeding, fitnessen met manlief en regelmatig op de fiets naar het werk en dan kom ik er “vanzelf” wel. RUST.

Ik ben erg benieuwd wat jouw grootste leerpunten zijn sinds je operatie of start van je gezondere levensstijl? Laat het me vooral weten via het gastenboek! Tips zijn altijd welkom.